常常懷疑我現在的鬆懈是因為幼稚、還是成熟、還是叛逆、還是解放? 總覺得從國小四年級開始,課業一直是我生活的中心,不讀不行的感覺,但現在? 忽然覺得好像不需要那麼精確地把課本每一個公式記起來,應該把細節留給Google,只要理解道理就好了。是啊,感覺好像標準的大四症候群,我果然不該為課業而延畢。

昨天又接到一通問我某一個單字/片語怎麼翻譯的電話,語調之急促讓我萬分不解,又有一點壓抑不住的氣憤: 難道字典中查不到? 又為何要為了一個小小的單字奪命連環叩似地找人? 沒有嘗試自己解決問題、沒有給自己犯錯的機會,學習成了無限多毫無意義的滿分。

還記得大一國文課的第一篇作文寫出來時,被老師叫到台前訓了一頓,說我作文根本亂寫一通,毫無邏輯可言,老師像教國小、國中生一樣重新跟我告誡一個作文該如何寫,重點何在,如何決定題材架構等等說得我實在覺得萬分不好意思。那一堂國文課大概是我大學時期最努力上的通識課吧,每一次上課前都要把老師錄音教材聽過兩三遍才甘願休息,講義翻到整個脫頁還要用夾子夾起來,直到期末考完終於鬆一口氣,學期結束後幾天,老師在數位學習平台上留言給我: 你進步非常多。

我不敢說我的國文因此就高枕無憂,反而因為長期缺乏磨練而快速退步,但已經在大學待四年了,回憶起來一進大學就寫一篇爛作文其實跟我講了一個再明顯不過的事實(我又亂 jump to conclusions了): 大學不是天才培育事務所,而是教你如何當一個笨蛋。唯有當一個笨蛋,你才有可能學會怎樣學習。

胡說八道一堆,單字還是要背。

====================

161.
connote v. 暗示、隱含
love
To signify secondarily or in addition; to include or imply along with the primary or essential meaning.
Ex: Love connotes different meanings to different people.

162.
consanguinity n. 血緣關係
blood relation
The condition of being of the same blood; relationship by descent from a common ancestor; blood-relationship.
Ex: No distance can break the bonds of consanguinity.

163.
conscript v. 強行徵兵、徵召
conscript
To compel to military service by conscription; to enlist compulsorily
Ex: Conscripting men into the army tears families apart.

164.
biennial adj. 兩年一次
cell-phone
Occuring, lasting, or recurring every two years.
Ex: Cell phone contracts are usually based on biennial terms.

165.
mercenary n. 唯利是圖的人
mercenary
A person who works merely for money or other material reward; a hireling.
Ex: A mecenary gains most money and rewards, but loses all value of life.

166.
protract v. 延長
eat cake
To extend or prolong (time) so as to cause delay; to waste (time).
Ex: The child tried to protract the sweet taste of the cake by chewing slowly.

167.
mercurial adj. 善變活潑的
donald duck
A lively, quick-witted, or volatile person;
Ex: Donald Duck is mercurial.

168.
blanch v. 使變白色
dirty shirt
To make white, whiten.
Ex: Try to blanch that dirty shirt to make it white.

169.
lucrative adj. 有利可圖的
counting money
Yielding gain or profit; gainful, profitable.
Ex: The merchant participates only in exchanges that can be lucrative.

170.
bucolic adj. 鄉村的
Pan
Of or pertaining to herdsmen or shepherds; pastoral.
Ex: I long for bucolic life, with stars above my head and Pan at my side.


arrow
arrow
    全站熱搜

    Dieslunae 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()